stefaanne-in-alaska.reismee.nl

Dag 18 : Seward

Zoals gevreesd regende het toen we opstonden vanmorgen .

Na het ontbijt , besloten we toch de nabij gelegen Exit gletsjer te bezoeken. Het was droog ondertussen .

We hadden de mogelijkheid om met een park ranger de wandeling te maken . En we hebben er alweer wat van opgestoken! Zo bv dat het bos dat gevormd wordt ,nadat de gletsjer een stuk is weg gesmolten , eerst een loofbos is . Dat zorgt voor de stabilisatie en vruchtbaar maken van de ondergrond. Na een honderdtal jaar zal hier en daar een naaldboom een plaatsje veroveren , om na nog eens honderd jaar een naaldwoud te worden . Zij zullen al de loofbomen overtroeven .

Onze ranger deelde zeer gepassioneerd zijn kennis. Hij bleek maar 20 jaar te zijn. Speciaal manneke, hij deed mij denken aan de ranger uit de stripverhalen van Yogi beer van vroeger.

Na de lunch ( lekkere hamburger ) , een stukje naast de Resurection baai gewandeld ! Een walvis was daar zijn dagelijkse baantjes aan het trekken . Dankzij het water dat hij telkens omhoog spuit , was hij redelijk snel op te merken! We zagen ook nog een zeeotter of zeehond , moeilijk te zeggen door de afstand . Door de ijzige wind , was ik bijna bevroren . Een warme koffie deed dan ook deugd. Ik met mijn 4lagen (topje, T-shirt , vestje en regenjas ) zat te rillen , terwijl de alaskanen het een beetje chilly vinden ! Bij ons zouden de kindjes onherkenbaar ingeduffeld in hun buggy zitten , hier met dun jasje en niks op hun hoofd! Als klap op de vuurpijl ook nog ene in bloot bovenlijf en short zien joggen. Raar volk!

Na wat te zijn opgewarmd , even gestopt bij een gedenksteen voor de ontwerper van de vlag van Alaska . Het is een blauwe achtergrond die staat voor de blauwe lucht en de kleur van de vergeet-mij-nietjes (ook symbool van Alaska ) . De poolster en de grote beer , voor de kracht van het land.

Het plan was om nog een korte wandeling te maken langs een meer , maar de trail was onvindbaar . Onderweg nog wel een rivier gezien met springende zalmen .

Het dessert daarjuist was geen succes : een soort chocolade mousse met ... Zout ! Als alle desserten zo zouden smaken kon ik er moeiteloos afblijven ! Gewoon vies!

Morgen beter :-)


StefaAnne


Reacties

Reacties

christel luyten

BBBBBrrrrrrr, ik krijg kippenvel bij het lezen van jullie ervaringen met de koude maar vooral de beschryving hoe de lokale bewoners ermee omgaan,bloot bovenlijf , wat ?????
Ik kan het mij echt niet voorstellen, maar het zien van de dieren in het water,walvissen,zeehonden , dat verwarmt wel dadelijk je hart hé,zo mooi die dieren in de vrije natuur !

Ellen Pelgrims

Elke dag kijk ik er naar uit om jullie verhaal te lezen! Nog niet naar huis komen hè ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!