stefaanne-in-alaska.reismee.nl

Dag 19 : Seward - Kenai

Eerst wil ik onze volgers al eens bedanken voor de leuke reacties! Het is de inspiratie om weer een volgend verslag te maken !

Vanmorgen zonder ontbijt vertrokken rond 8.15h . Onderweg zouden we wel iets vinden . En ja , in het "dorpje " Moose Pass was al een restaurantje open . Stel je bij dorpje maar niet te veel voor : 10 huizen , een restaurantje en een camping. Allemaal langs dezelfde baan gelegen , dat moet het zo wat zijn .

Een aantal mijl verderop zijn we dan gaan wandelen naar de "Russian Falls" . Een tochtje van 6 Km heen en terug , tenminste als je direct op het juiste pad vertrekt. De parking stond vol met mannen die zich klaarmaakte voor een dagje vissen . Ze droegen speciale broeken en schoenen om midden in de rivier te staan en zo de zalmen aan de haak te slaan . Volgens de wet mogen ze er drie per dag , per persoon vangen . Den diepvries zal rap vol zitten !

Op de kaart dacht Stefaan via een denkbeeldig "padje" langs de rivier op ons wandelpad te komen . Één visser zei dat het te "heavy" was om verder te gaan , de andere dacht wel dat we het konden! Om te vermijden dat we ook in de rivier stonden , zonder aangepaste kleding , zijn we maar terug gegaan om via een andere route toch op het juiste pad terecht te komen. Onderweg kregen we wat gedruppel maar het bleef binnen de perken . Aan de watervallen gekomen werden we getracteerd op een waar schouwspel . De zalmen die zonder opgeven trachten de waterval op te zwemmen. Je kreeg er medelijden mee. Een man wees ons op een constructie ,die ze naast de waterval hebben gemaakt (noem het een soort tunnel ) , die ze open maken zodat de zalmen via deze weg achter de waterval verder kunnen. Volgens mij kunnen alleen de "iron man" onder de zalmen de natuurlijke weg levend nemen .

Na onze wandeling verder richting Kenai. Ze hebben de hemelsluizen eens serieus open getrokken . Onze auto kon dat wel gebruiken! In de verte leek de zon te schijnen , dus wij vol goede moed verder . En ja in Kenai was het nog goed weer. We zitten in een echte b&b , alweer met prachtig uitzicht, op de Kenai rivier. Volgens de gastvrouw kan je hier zeehonden , witte walvissen ( beluga's) , moose, beren , en dergelijke zien , als je geluk hebt .....

Er was nog tijd om een wandelingetje te maken in het oude stadsgedeelte van Kenai. Ze zijn er fier over dat ze hier wat geschiedenis hebben . Dat gaat dan terug tot 1830 of zo . Toen Alaska nog in handen was van de Russen . Voor mij waren het wat houten huisjes en een orthodox kerkje .

Op aanraden van onze gastvrouw bij "louie" gaan eten . Het was er lekker maar de porties zo groot dat mijn maag geen dessert meer aankon. We hebben de overschot meegenomen voor de lunch morgen . Dat is wel een goed systeem, zouden ze bij ons ook meer moeten doen .

Tot morgen !

StefaAnne