stefaanne-in-alaska.reismee.nl

Dag 10 : Paxon - Fairbanks

Vandaag staat één van de langste ritten op het programma . Ongeveer 4 uur rijden , zonder stop . Onze gastheer vertelde gisteren dat hij de boodschappen voor de lodge in Fairbanks doet . Dwz een daguitstap van 8 uur , om alles in huis te halen voor zijn gasten . Ik kan me niet voorstellen dat ik op en af naar Winterberg moet rijden om de wekelijkse grote inkopen te doen . Hier lijkt dat normaal! Gelukkig voor hen zijn ze enkel in de zomer open ( van eind mei tot september ) . Daarna sluiten ze de boel en trekken naar zuiden van Alaska.

Onderweg blijft de wijdsheid ons verbazen . Niks dan natuur en stilte dat ons omringt. Enkel de teleurstelling om de beren blijft. Onze teller is blijven steken op 3. Zonder foto. Dan maar de moosen (elanden) spotten , daar zijn we al wat beter in .

Op een tiental mijl van Fairbanks ligt North Pole. Een grappig dorpje gewijd aan de kerstman . Hier is het het hele jaar door kerstsfeer. We bezochten Santa Claus himself in zijn huis , waar je alles voor zijn grote feest kon kopen . Je moest er wel de nodige dollars voor op tafel leggen . Naast zijn huis stonden de rendieren op krachten te komen voor hun volgende kerstuitstap.

Gedurende de hele rit konden we regelmatig de oliepijplijn zien . Die loopt over 1200km van noordalaska naar Valdez . Het is een ingenieus bouwwerk , rekening houdend dat het bestand moet zijn tegen aardbevingen en geen druppel olie het land mag vervuilen . Het ligt afwisselend onder- en bovengronds, met op regelmatige afstanden pompen om de zaak onder controle te houden .

Onze lodge is alweer mooi gelegen , beetje buiten centrum van Fairbanks , één van de grotere steden in Alaska , zelfs met universiteit . Toch hoef je je daar niet te veel bij voor te stellen : enkele hogere gebouwen bijzetten in Hechtel of op Kloosterheide en je hebt een grote stad in Alaska .

Desalniettemin hebben we daarstraks onze eerste bubbels hier gedronken. Lekkerrrrrr!

Zo nu hebben jullie twee verslagen te lezen .... Tijd genoeg op lang weekend he !

Liefs ,

StefaAnne

Gerd

Weer een leuk verslag, weer wat bijgeleerd ook. Allee, ik waan me vanaf vandaag dan in een grote stad...