stefaanne-in-alaska.reismee.nl

Dag 17 : Seward

Vandaag gaan we steeds herinneren als de koudste en natste , tot nu toe.

We hadden een 8 uur durende boottrip via een gletsjer en op zoek naar wildlife.

Alles is zowat de revue gepasseerd : orka's , walvissen , dolfijnen , zeeleeuwen met kleintjes, zeehonden , papegaaiduikers, zeearend op nest, bergschapen met kleintjes en zeeotters . Spijtig genoeg in "kloteweer" .

De gletsjer stak zo hoog boven het water uit dat je door de mist de bovenrand amper kon zien. Op dat moment regende het sneeuwwater zodat een deftige foto maken niet echt tot de mogelijkheden behoorde .

Bovendien was de zee nogal wild en lag half de boot groggy en groen op de banken . Stefaan leek er weinig last van te hebben . Ik op terugweg toch wel op dek in de kou moeten gaan staan om te vermijden dat ik de vissen ging voederen ! Je mag de wilde dieren hier nooit eten geven ! Op dat moment lag 85% van de boot bijna in coma :-))

Moet je weten dat we beetje nadien zijn aangemeerd voor het diner. De crew wenste ons "smakelijk eten" . Geen idee of ze het meenden of ze ons stiekem uitlachten ;-)

Terug in het hotel heeft een warme douche ons deugd gedaan. Aan land was het ganse dag droog geweest. Duimen dat morgen het weer terug meezit!

P.S. Stefaan gebruikt al zijn geduld om toch enkele foto's voor jullie op te laden via het super trage internet hier.

StefaAnne

Dag 16: Girdwood - Seward

Het werd een rustig dagje vandaag . We moesten anderhalf uur rijden naar onze volgende verblijfplaats , de enige waar we 3 nachten zullen slapen , Seward.

Eerst zijn we nog eens naar boven gegaan met hetzelfde trammetje waar we de eerste dag mee naar boven gegaan zijn . Het zat bij ons verblijf in het hotel in . Dat konden we niet weten he ?! :-)))

Onderweg toevallig op een plaats gestopt waar heel veel zeearenden vertoefden. Het zijn heel imposante beesten die met hun geweldige klauwen : konijntjes , eekhoorns en zelfs vosjes kunnen overmeesteren !

Een beetje verder stond een bord met verwijzing naar Alaska wildlife conservation Center . Daar wou ik wel eens naartoe!

" Dat is voor jullie 2 dan 30 dollar madamme! "

" kan u mij misschien eens vertellen wat we hier kunnen zien en doen? "

" Dit is een centrum voor zieke en achtergelaten wilde dieren , die indien mogelijk terug vrijgelaten worden "

Allez dan , wij daarbinnen . Wel heel ferm gedaan, met heel veel ruimte voor de dieren. Er zaten onder andere enkele beren die als baby gevonden waren en nooit een kans tot overleven zouden hebben gehad in het wild. Ook een zeearend die een schotwonde had , waarvan ze één vleugel hadden moeten amputeren . En een stekelvarken met drie pootjes... Enfin een opvangcentrum voor mindervaliden en wezen!

Het vervolg van onze route was weer genieten van groen , water en bergen.

Seward ligt aan een zeearm. Van hieruit vertrekken dagcruises naar gletsjers en voor wildlifespotting (doen we morgen ) . Er leggen giga cruiseschepen aan . Je kan hier ook inschrijven om een dagje te gaan vissen op oa heilbot . We waren getuige van enkele vissersbootjes met toeristen die toekwamen met hun vangst , hoooow jong !

Internet is blijkbaar weer zeer traag hier, dus foto's zullen misschien paar dagen op zich laten wachten .

Fijne anekdote nog : we gingen daarstraks nog wijn kopen om gezellig op te drinken tijdens onze administratieve werkzaamheden . Aan de kassa gekomen vraagt de kassierster doodleuk onze paspoorten! Stefaan zegt dat we ouder zijn dan 21! Waarop zij repliceerde met " it's the law sweetie ! "

Hier is alles " the law" (hadden we de afgelopen 14dagen al meermaals geciteerd onder ons ) ! Onvoorstelbaar dat je hier zonder gène een pistool mag dragen op straat , maar voor flesje wijn moet je je identificeren en er moet een ondoorzichtige zak rond. Hoe denkt Trump hierover? ;-)

Schol,

StefaAnne

Dag 15 : Palmer - Girdwood

Vandaag stond er (alweer) een gletsjer bezoek op het programma . We hadden beiden zoiets van " het hoefde niet echt maar ja , ze verwachtten ons bij de Knik gletsjer " , dus we zullen maar gaan.

Toegegeven het was weer een heel andere beleving. Er waren geen andere deelnemers , alweer privé gids dus. We hebben eerst een ritje met een speciale hoge 4x4 gedaan , door het bos en door de rivier ! Om dan aan te komen bij de boot , om daarmee tot aan de gletsjer te varen. Daar het nog te koud is geweest , ligt het voor de gletsjer vol ijsbergen. Speciaal perspectief vanuit dat kleine bootje! We mochten daar aan land gaan , zodat we de mooiste foto's konden maken ! Onze gids had koffie en warme chocomelk voorzien. Dat deed deugd want er stond een koud windje. We kregen ook ieder een zakje nootjes ( hier is dat gezouten studentenhaver met kleine mnm 's onder) . Lekker! Dat was ook de mening van de plaatselijke eekhoorn die braaf de nootjes uit je hand kwam nemen ! Super schattig!

Op de terugweg ook nog een moose gezien , het blijft een imposant beest. Als een moose aanvalt moet je gaan lopen, bij de beer moet je met je armen zwaaien om je groter te laten lijken ,rustig praten en stilletjes achteruit gaan . Zeker nooit gaan lopen ! De meeste dodelijke ongelukken gebeuren met moosen . De theorie kennen we . Ik hoop dat we het de resterende tijd niet in praktijk moeten omzetten !

Op weg naar Palmer passeerden we Anchorage nog eens . Daar we bij onze aankomst niet eens de stad waren in geweest , hebben we dat nu goedgemaakt. We hebben de perfecte souvenirs voor onze dochters en schoonzoon gevonden ! Surprise!

We hebben een overnachting in een knap hotel deze keer. Er zijn verschillende restaurants aan , waarvan een sushibar. Ik ben daar niet zo zot van , maar Stefaan vind dat geweldig . Aan receptie zeiden ze ons dat de kaart voor ieder wat wils had dus ... Naar de sushibar! Man man man , dat was keilekker! Nog nooit zo ne lekkere sushi gegeten! Vanaf nu ben ik fan !

Dat was het weer , goedemorgen voor jullie en slaapwel voor ons Xx

StefaAnne

Dag 14 : Denali NP - Palmer

Vandaag 3,5 h rijden naar volgende verblijfplaats. Tijd genoeg dus om nog bezoekje te brengen aan bezoekerscentrum van het nationaal park en een korte wandeling van een uurtje naar de beverdammen.

De voorstellingen die ze in die bezoekerscentra maken zijn altijd zeer goed! Duidelijk en heel creatief!

De bevers hadden hier ook goed hun best gedaan . Veel bomen gezien , die nog niet zo lang geleden door hen zijn " omgebeten ". Plots viel me op waarom onze operatiemesjes "beaver" mesjes heten , die tandjes hakken met gemak een boom van 30 cm door! De verschillende dammen leken ons heel ingenieus in elkaar geknutseld ! Echte kunstwerkjes. De makers zelf hebben we hier niet gezien.

Op de weg naar Palmer zijn we nog paar keer gestopt om de Mount Denali nu van de andere kant te bewonderen .

Onderweg stond een moeder-moose met haar twee jongen te pronken . Maar eens ze onraad ruiken zijn ze tussen de bomen en struiken niet meer te zien.

Eens we Wasilla naderden steeg onze verbazing over de drukte in het verkeer en de aanwezigheid van een waaier aan winkels naast de baan. Dat is geleden van Anchorage , en dan nog, dat we dat hebben meegemaakt. En wij die dachten in een klein dorpje terecht te komen. Voor de kenners : Wasilla is het dorp van Sara Pailin .

We slapen vannacht in een knusse cottage met zicht op de bergen .

Internet is zeer traag . Foto's zullen voor morgen zijn

StefaAnne

Dag 13 : Denali NP

Vanmorgen vroeg uit de veren , yoghurt en geroosterd boterhammetje op en we konden vertrekken !

Al de wolken van gisteren waren verdwenen en de dag kondigde zich met blauwe lucht en zon aan.

We dachten (hoopten) dat er niet veel volk zou deelnemen aan deze 13 h durende tocht met de bus. Niks was minder waar , bus zat vol!

Melanie , onze chauffeur en ook gids vertelde honderduit over het park en zijn bewoners. We waren nog niet goed en wel vertrokken of we zagen al een moose ( eland) met twee kalfjes staan . Goed begonnen is half gewonnen zeggen ze dan ...

De Mount Denali liet zich in al zijn pracht zien. Geen wolkje errond. Voor wie twijfelt kan de honderdvijftig foto's van Stefaan komen bekijken ;-)

Tijdens onze rit tot de lunchplaats ( 5 uur gereden) zagen we dall sheep ( dunhoornschaap ) , Caribou ( rendier) , moose , grondeekhoorn , gouden arend , ..... Alles behalve beren.

Na de lunch kozen we als activiteit om naar de uitleg van een professionele sleehondenracer te gaan luisteren . Er is een zeer bekende jaarlijkse race in Alaska , waarvan de naam me helemaal is ontgaan , die meerder malen door zijn pa was gewonnen. Het verveelde niet om naar deze gepassioneerde man te luisteren .

Nadien kregen we kleine demonstratie om te laten zien hoe de honden in de zomer verder werden getraind.

Daarna dan met de moed der wanhoop terug de bus op . Gelukkig bleef de zon en de blauwe lucht ons gezelschap houden ! En ja , dan was het geluk aan onze kant !!!! Maar liefst 3 keer kwamen we een beer op de weg tegen. Ze stoorden zich niet aan de bussen , wandelden en aten rustig verder! Keichique! En ik op een roze wolk!

Stefaan deed er op die manier nog rap 150 foto's bovenop ;-)

Rond 20.00h terug in hotel , smerig van het stof maar zeer tevreden !

StefaAnne

Dag 12 : Fairbanks - Denali NP

Oeps we zijn al in de helft ! Time flies when you 're having fun !!

In Fairbanks hebben we nog 2musea bezocht alvorens naar Denali af te zakken .

Het eerste schetste het leven in Alaska in de vier seizoenen . Dit zowel voor mens , dier en planten . Voor geen van deze 3 een lachertje. In de lente en zomer leven ze de uren extra die ze in de lange donkere maanden missen . Fascinerend ! Één van onze piloten heeft ons verteld dat ze vier seizoenen hebben : winter , juni, juli en augustus. Grapje , maar realiteit blijkbaar.

Het tweede museum bevindt zich op de campus van de universiteit . Het gaf een tekenend beeld van de geschiedenis van Alaska , startend bij het begin der tijden . Voor mij al iets minder interessant , buiten de opgezette dieren en een soort dino die bijna intact diepgevroren was terug gevonden .

Na een 2,5h rijden vervolgens in Denali aangekomen. Het is het bekendste nationaal park vanwege de Mount Denali , de hoogste van Noord - Amerika , 6194 meter hoog.

Daar we morgen reeds om 6.25h aan de bushalte moeten staan voor een busrit door het park , besloten we ons ontbijt zelf te kopen . We hebben een kamer met keuken dus dat zou wel lukken deze keer. En eens geen eieren met spek is ook een verademing. In de lokale supermarkt vonden we wat fruitsap, kalkoen, 2potjes yoghurt, 2bananen en een brood . Te betalen 32dollar! Euuuhhh ... We hadden nog een goedkoop brood genomen want hetgeen we eerst vasthadden kostte 8 dollar. Nu maar 4 ! Dit maar om te zeggen dat eten en drinken hier wel duur zijn!

Onderweg een serieuze regenbui gehad , maar hier lag het droog en voor morgen voorspellen ze mooi weer. We verwachten veel van onze uitstap morgen.... Hopelijk zijn de beren in vorm !

Tot morgen ,

StefaAnne

Dag 11: Fairbanks

Vandaag kennis gemaakt met Alaska op zijn warmste !

Na een bijzonder uitgebreid ontbijt en een pak aan info van de gastheer zijn we vanochtend vertrokken om te gaan goud zoeken . Enkele mijlen verderop ligt een voormalige goudmijn , waar nu een interactief museum is van gemaakt. Tegelijkertijd kregen we ook nog eens de volledige uitleg over de pijplijn waarover eerder al sprake . Het was echt wel op zijn Amerikaans opgezet. Alles en iedereen was great and fantastic! Toch deden ze alle moeite om een duidelijk verhaal te brengen , waarbij je je goed kon voorstellen hoe in die tijd alles werd gedaan . Na de uitleg mochten we zelf aan het werk . Ieder kreeg een zogenaamde pan en een zakje steentjes , met goud tussen. Door het vuil minutieus weg te wassen bleven wat goudkruimels achter. Onze vangst had een waarde van 15 dollar. Niet slecht als je weet dat het koppel dat voor ons stond 2dollar had overgehouden :-) . Volledigheidshalve moet ik erbij zeggen dat de hele bedoening ons 80 dollar inkom heeft gekost. Maar het was fun en leerrijk.

Eigenlijk zou ik zeer blij moeten zijn want de lotto brengt me niet méér op ;-)

Na dit fijne avontuur zijn we uurtje verder gereden naar de Chena hot springs. Natuurlijke warm waterbronnen van meer dan 70°Celsius . Je kan daar dan in gaan zwemmen nadat ze het wat hebben afgekoeld. Ik vrees dat ze dat bij ons vergeten waren . Het was voor mij nog moeilijker om in dit heet bad te gaan dan in een koud zwembad. Oh my god , dat was heet. Ik heb dit maar korte tijd volgehouden . Stefaan is er twee keer in geweest : chapeau. Tussenin zaten we in ons badgerief in de zon ....in Alaska . Dat hadden we nooit gedacht !

Met een glaasje wijn sluiten we deze hete dag in Alaska af.

Tot morgen ,

StefaAnne

Dag 10 : Paxon - Fairbanks

Vandaag staat één van de langste ritten op het programma . Ongeveer 4 uur rijden , zonder stop . Onze gastheer vertelde gisteren dat hij de boodschappen voor de lodge in Fairbanks doet . Dwz een daguitstap van 8 uur , om alles in huis te halen voor zijn gasten . Ik kan me niet voorstellen dat ik op en af naar Winterberg moet rijden om de wekelijkse grote inkopen te doen . Hier lijkt dat normaal! Gelukkig voor hen zijn ze enkel in de zomer open ( van eind mei tot september ) . Daarna sluiten ze de boel en trekken naar zuiden van Alaska.

Onderweg blijft de wijdsheid ons verbazen . Niks dan natuur en stilte dat ons omringt. Enkel de teleurstelling om de beren blijft. Onze teller is blijven steken op 3. Zonder foto. Dan maar de moosen (elanden) spotten , daar zijn we al wat beter in .

Op een tiental mijl van Fairbanks ligt North Pole. Een grappig dorpje gewijd aan de kerstman . Hier is het het hele jaar door kerstsfeer. We bezochten Santa Claus himself in zijn huis , waar je alles voor zijn grote feest kon kopen . Je moest er wel de nodige dollars voor op tafel leggen . Naast zijn huis stonden de rendieren op krachten te komen voor hun volgende kerstuitstap.

Gedurende de hele rit konden we regelmatig de oliepijplijn zien . Die loopt over 1200km van noordalaska naar Valdez . Het is een ingenieus bouwwerk , rekening houdend dat het bestand moet zijn tegen aardbevingen en geen druppel olie het land mag vervuilen . Het ligt afwisselend onder- en bovengronds, met op regelmatige afstanden pompen om de zaak onder controle te houden .

Onze lodge is alweer mooi gelegen , beetje buiten centrum van Fairbanks , één van de grotere steden in Alaska , zelfs met universiteit . Toch hoef je je daar niet te veel bij voor te stellen : enkele hogere gebouwen bijzetten in Hechtel of op Kloosterheide en je hebt een grote stad in Alaska .

Desalniettemin hebben we daarstraks onze eerste bubbels hier gedronken. Lekkerrrrrr!

Zo nu hebben jullie twee verslagen te lezen .... Tijd genoeg op lang weekend he !